Om Yoga / Yoga på ferien

Yoga på ferien

 
 
Når  du tager afsted på ferie oplever du måske, at du på rejsen bliver stiv i kroppen, får ondt i ryggen eller bare føler almen ladhed i hele systemet. Dette fører måske til at du spiser en masse usunde ting som så sænker energiniveauet yderligere.
 
Yoga er langt fra forbeholdt yogarummet. Yoga er livet og skal tages derud hvor vi lever vores helt almindelige liv.
 
Her følger et par billeder til Yoga på ferien. Måske du kan blive inspireret til din næste ferie?
 
 
Anjanaeyasana - Høj løber
 
Åbner forsiden af kroppen. Godt stræk til psoas efter at have siddet længe i en bil eller på en flyver. Balance. Energi.
 
 
Strakt løftet ben
 
Balance. Energi. Styrke. Fokus.
 
 
Purvottanasana - Bordet
 
Det bedste stræk til skuldre og bryst. Giver fornyet energi. Åbner kroppen.
 
 
 
 
Ardha Matsyendrasana - Halvtsiddende rygsøjledrejning
 
Udført her på et bord. Modellen er lidt for tilbagelænet på armen og maven burde nok være lidt mere spændstig, men bortset fra det så var det en dejlig drejning at lave efter flere timer i en bil.
 
 
 
Kapotasana - Duen
 
Det er jo ikke kun kvinder der har brug for at strække ud på ferien ;o) Her udfører min mand Duen på et bord. Det er sjældent muligt at lægge sig ned på jorden på en rasteplads. Duen er god mod spændinger i lænden og forebygger problemer med ikiasnerven.
 
 
 
Bagoverstræk - åbning af brystet
 
I bilsædet sidder du foroverbøjet og ryggens muskler bliver stive. Find et bord og læg dig som på billedet. Det giver et dejligt stræk og løfter samtidig energien i kroppen. Måske kan du inspirere andre på rastepladsen til at gøre det samme :o)
 
 
 
Adho Mukha Svansana - Hundestrækket
 
Efter 4 timers kørsel er det godt med et bagsidestræk. Brug bilens sæde som støtte hvis du ikke har lyst til at have hænderne på jorden.
 
 
 
Kapotasana - Duen
 
Efter at have siddet i mange timer kan det være godt at få strakt sædemusklerne. Duen er her udført på en næsten ren køler fremfor på en meget beskidt parkeringsplads.
 
 
Uttitha Trikonasana - Den strakte trekant
 
Inden bilturen kan det være herligt med en trekantstilling som giver energi og strækker en krop som har sovet i en "forkert" seng.
 
 
 
 
 
Garudhasana - Ørnen
 
Undervejs stopper man for at gå på toilettet og hvorfor ikke lave ørnen mens man venter og måske har behov for at krydse benene! Ørnen giver styrke og løsner mellem skulderbladene samt i skuldrene.
 
 
 
Gomukhasana - Koslikkeren
 
Med udsigt til en bæk i på et norsk fjeld efter mange timer i bilen kan det være godt at få løsnet lidt mere op for skuldrene. Yoga behøver slet ikke være kompliceret. Man gør det bare når man har lyst. Fantastisk! Min datter tog dette billede ind imellem hendes leg ved bækken.
 
 
Tadasana siddende - Bjergstilling siddende
 
Fyld dig med luft på en god indånding og før samtidig armene ud til siderne og op. Flet fingrene og kig op mens du holder vejret. Slip roligt på en udånding og før armene samme vej ned. Udføres 3 gange og giver fornyet energi.
 
 
Virabhadrasana - Krigeren
 
Hvor ellers end et sted med denne udsigt bør man udføre Krigeren? Det skal siges, at jeg ikke anbefaler Fjällräv bukser da de er ret stramme, men ellers en herlig måde at styrke sig på samt få strakt læggen ovenpå en lang vandretur opad.
 
 
Adho Mukha Svansana
 
Min yndlingsstilling til at løfte energien i kroppen og samtidig få strakt bagsiden. Her foran Jostedalsbreen efter en lang tur over stok og sten.
 
 
Vrikshasana - Træet
 
Dette er en balancestilling og samtidig en stilling som giver styrke og fornemmelsen af at slå rod. Kvaliteter som kan være befordrende når man er på rejse i ukendt land.
 
Her udført i 1434 meter højde på Sognefjellet på en våd og glat klat udfordrende sne: 
 
 
 .... og på en klippe ved Sogndal på Vestlandet efter en forfriskende svømmetur i det herlige fjordvand:
 
 
Carina Malene Rømer | Hundested - Danmark | Tlf.: 40 95 29 13